söndag 24 oktober 2010

Virkad disktrasa i lin

Köpte lingarn för ett tag sedan eftersom jag länge velat virka en disktrasa. Har läst på internet att de ska vara bra, och så är de ju miljövänliga! Ju mer man använder den och ju oftare man tvättar den, desto bättre resultat får man!




Det började med att jag trasslade ihop hela garnet och fick lägga drygt 2 timmar på att trassla ut det. Tur att man har tålamod och ork att sitta! Efter tilltrasslingen och urtrasslingen så tog det ungefär 1,5 timme att virka, då med gosig 2-åring i knät en del av tiden.

Jag har letat och letat efter ett bra virkmönster på internet, men har egentligen inte hittat något. Nu virkade jag efter eget huvud och det blev nog bra (har bara provat trasan en gång). Har virkat med dubbelt garn, och garnet räckte precis. Gjorde först en upphängning på den, men då räckte inte garnet, så det blev ganska tight. Räfflorna är för att det ska finnas nåt att riva med när man torkar upp mat som fastnat på matbordet.

Mönster till disktrasa i lin

Garn: Marks och Kattens Linen 100%, ca 50 g =ca 125 m.
Virknål: nr 4
Tid: ca 1,5 timme

Lägg upp 30 lm med dubbelt garn.
Varv 1. Virka en fm i 2a lm från nålen. Virka fm i alla maskor (29fm). Virka en lm från den sista maskan. Vänd.
Varv 2 och framåt. 1 fm i främre maskbågen, 1 fm i båda maskbågarna. Fortsätt på detta sätt. För att det ska bli rätt vid ojämt antal fm från varv 1, beroende på hur många lm du börjar med, blir den sista maskan en fm i främre maskbågen. Virka en lm och vänd. Fortsätt på detta vis tills du är nöjd med storleken. Fundera på om du ska virka en kant eller ej. Se nedan.

Kant
Virka fm i alla maskor runt hela trasan. Jag virkade 3 fm i vardera hörn för en sjysst rundning. Virka ytterligare ett varv, denna gång med en ökning på 2 fm i två utav maskorna på hörnen.

Har du garn över kan du ju försöka få in en hängare i ett hörn. Detta räckte inte mitt garn till (tilltrasslingen igen...). För att göra en upphängare:  I det första varvet med fm runt hela trasan, virka 7 lm från ett hörn och sedan en fm i samma maska. I nästa varv virkar du fm runt hela luftmaskbågen för lite stadga och fortsätter sedan med fm på samma sätt som innan.

Om du hittar något fel i mönstret, skrivit som jag kommer ihåg att jag gjorde så får du gärna höra av dig!

4 kommentarer:

  1. Vad duktig du är tjejen!

    SvaraRadera
  2. pysseliten.blogg.se29 oktober 2010 kl. 00:11

    Tack :) nej min blogg ska va vanlig
    jag stvar som jag pratar är ju rätt värde på att skriva med älskar verkligen det jag gör .
    Har verkligen fundrat på jätte länge hur jag skulle reda ut det med min staving men som nägon sa en bild säger mer :)
    Jag vill ju att min blogg ska va vanlig för jag är ju en helt vanlig 3 banrs mamma som aldrigt tyckt jag kan något men har märkt att många gillar det jag gör så jag har npg kommit på nu att jag kan en hel del :) Men alla är bra på olika aker du på att virka ser jag ;))Kram och tack iegn kkul att du kollar min blogg .

    SvaraRadera
  3. oj vad fel det blev hade lite för bråttom med nu städ race paus :)

    SvaraRadera
  4. Kan du inte lägga upp detta på Ravelry?

    SvaraRadera